Nowa podstawa programowa religii. Episkopat potwierdza
Kościelna Komisja Wychowania Katolickiego zaprezentowała nową podstawę programową nauczania religii, której celem jest dostosowanie treści lekcji do wyzwań współczesnego świata. Dokument ma pomóc uczniom lepiej rozumieć rolę religii w życiu społecznym, kulturowym i osobistym, a także odpowiadać na zmieniające się realia życia młodych ludzi.
Zmiana podstawy programowej
Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP, bp Wojciech Osial, zaznaczył, że zmiany nie są wynikiem presji zewnętrznej, a w szczególności — decyzji Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jak podkreślił, Kościół samodzielnie i systematycznie analizuje potrzebę reformy edukacji religijnej, obserwując zarówno przemiany społeczne, jak i oczekiwania uczniów, rodziców i katechetów.
Bp Osial przypomniał, że biskupi przyjęli dokument 15 października br., podczas 402. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski w Gdańsku. Był to moment podsumowania kilkuletnich prac, w które zaangażowani byli specjaliści od edukacji, katechetyki, psychologii rozwojowej i pracy z młodzieżą. Podstawa programowa jest efektem szerokiej refleksji nad tym, jak powinna wyglądać współczesna lekcja religii.
Nie jest prawdą to, że ta nowa podstawa programowa jest reakcją na szkodliwe zmiany, jakie dokonały się w organizacji lekcji religii w szkole, wprowadzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Kościół przede wszystkim troszczy się o człowieka i jako Kościół podejmowaliśmy od kilku lat intensywnie pewne działania i refleksje nad potrzebą nowej podstawy programowej - wyznał bp Osial, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
Zmiany w nauczaniu religii
Hierarcha podkreślił, że prace nad zmianami trwały od lat i mają charakter całościowy. Obejmują one nie tylko samą szkołę, ale również parafie, które odgrywają kluczową rolę w formacji dzieci i młodzieży. To właśnie połączenie obu tych środowisk — szkolnego i parafialnego — ma zapewnić pełniejszy i harmonijny rozwój religijny uczniów.
Nowa podstawa programowa wyraźnie rozdziela szkolną wiedzę o religii od katechezy parafialnej. W szkole uczniowie mają zdobywać uporządkowaną wiedzę o chrześcijaństwie, Biblii, historii Kościoła i zasadach wiary, natomiast w parafiach mają uczestniczyć w formacji o charakterze duchowym, wspólnotowym i praktycznym. To rozróżnienie ma pomóc lepiej zrozumieć cele obu form edukacji.
Kiedy mówimy o katechezie w parafii, to w żaden sposób nie oznacza to rezygnacji z lekcji religii w szkole. Lekcja religii jest potrzebna i ma swoje znaczenie – podkreślił bp Osial.
Według duchownego oba elementy są komplementarne i mają tworzyć spójną drogę formacji, odpowiadając zarówno na potrzeby edukacyjne, jak i duchowe.
Nowa podstawa programowa
Jak zaznaczył przewodniczący Komisji, obecna podstawa programowa jest dokumentem ramowym. Trwają prace nad szczegółowym programem nauczania, który ma zostać poddany szerokim konsultacjom w styczniu i lutym 2026 roku. Dopiero na jego podstawie powstaną nowe materiały dydaktyczne, w tym podręczniki i pomoce dla katechetów.
Zgodnie z harmonogramem nowe podręczniki mają być gotowe do 1 września 2027 roku. Proces wdrażania zmian będzie więc rozłożony na kilka lat, tak aby szkoły i parafie mogły spokojnie dostosować się do nowych wytycznych. Episkopat podkreśla, że wprowadzane rozwiązania mają uporządkować relacje między lekcjami religii a formacją parafialną oraz odpowiedzieć na realne potrzeby uczniów żyjących w szybko zmieniającym się świecie.