Wybuch na lekcji chemii. Nauczycielka i dwie uczennice ucierpiały
W jednej z czeskich szkół doszło do dramatycznego incydentu podczas lekcji chemii — kilkoro dzieci zostało poparzonych w trakcie eksperymentu, co wzbudziło poważne obawy o bezpieczeństwo zajęć laboratoryjnych. Policja w Czechach wszczęła śledztwo, by zbadać okoliczności zdarzenia i sprawdzić, czy nie doszło do zaniedbań ze strony nauczycieli lub placówki.
Wypadek podczas szkolnego eksperymentu
Do incydentu doszło w prywatnej szkole podstawowej Comenius w Hradcu Králové po godz. 15 w czwartek 20 listopada 2025 roku.
Dwie dziewczynki, uczestniczące w lekcji chemii wraz z nauczycielką, doznały poparzeń w trakcie eksperymentu. Na szczęście pożar udało się ugasić jeszcze przed przybyciem strażaków i nie doszło do eksplozji. Dzieci zostały przewiezione do szpitala – jedna z nich trafiła do pobliskiego Szpitala Uniwersyteckiego w Hradcu Králové, a początkowo planowano transport lotniczy do specjalistycznego centrum oparzeń w Pradze lub Brnie.
Nauczycielka, 58-letnia kobieta, również odniosła obrażenia i została opatrzona na miejscu zdarzenia.
Policja bada okoliczności zdarzenia
Czeska policja wszczęła postępowanie, aby wyjaśnić przyczyny wypadku i sprawdzić, czy doszło do zaniedbań. Początkowo dochodzenie dotyczyło uszczerbku na zdrowiu, ale obecnie sprawa została rozszerzona do „ciężkiego uszczerbku na zdrowiu”.
Funkcjonariusze analizują dokumentację szkoły, warunki w sali chemicznej, dostępność sprzętu ochronnego oraz przebieg eksperymentu, a także przesłuchują uczestników zdarzenia. Policja bada, czy nauczycielka zachowała wszystkie procedury bezpieczeństwa, oraz zabezpiecza pozostałe substancje chemiczne, by dokładnie odtworzyć sytuację, w której doszło do wypadku.
Bezpieczeństwo dzieci i odpowiedzialność szkoły
Trwają ustalenia dotyczące odpowiedzialności za wypadek – czy zawiniła nauczycielka, niewystarczające zabezpieczenia, czy też czynniki zewnętrzne. Śledczy przyglądają się także warunkom, w jakich prowadzone były zajęcia: wyposażeniu sali chemicznej, dostępności sprzętu ochronnego oraz temu, jak zapewniono nadzór nad dziećmi podczas eksperymentu.
Wyniki dochodzenia mogą mieć poważne konsekwencje dla szkoły oraz osób odpowiedzialnych za lekcje chemii, a także wpłynąć na wprowadzenie dodatkowych zasad bezpieczeństwa w innych placówkach edukacyjnych, aby minimalizować ryzyko podobnych zdarzeń w przyszłości.